De krantenverkoop in Vlaanderen is het afgelopen jaar met 0,8 procent gedaald. Dat blijkt uit de cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) voor de periode juli 2012 tot juni 2013. Lichte winst was er wel voor De Morgen, De Standaard en De Tijd, maar dat is te danken aan hun digitale edities.
De Nederlandstalige titels verkochten het afgelopen jaar 922.426 kranten, 7.662 kranten of 0,8 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. In de vorige cijfers, die ieder trimester gepubliceerd worden, bedroeg het verlies over een jaar 0,8 en 0,3 procent.
Enkel de kwaliteitskranten wisten nog een lichte winst te boeken: De Morgen ging 0,1 procent vooruit, De Standaard 0,3 procent en De Tijd 1,3 procent. De stijging is te danken aan de digitale kranten. De papieren oplage ging respectievelijk met 1, 0,7 en 7,3 procent achteruit.
De populaire kranten boeken allemaal verlies
Het Laatste Nieuws/De Nieuwe Gazet, dat met 286.708 exemplaren de grootste krant blijft, valt 0,4 procent terug. Het Nieuwsblad daalt 0,9 procent, Het Belang Van Limburg 2,4 procent en de Gazet van Antwerpen 3,1 procent.
De daling van hun papieren oplages is nog groter.
In Franstalig België doet de krantenmarkt het nog slechter. Daar gaan alle kranten samen 2,9 procent of 11.116 verkochte exemplaren achteruit tot 375.597 exemplaren. L'Echo zakt 0,1 procent, La Libre Belgique/LB Gazette de Liège 1,7 procent, Le Soir 2,1 procent, L'Avenir 2,4 procent, Sud Presse 2,7 procent en La Dernière Heure/Les Sports maar liefst 6,6 procent.
De totale Belgische krantenmarkt zakt met 1,4 procent of 18.778 verkochte exemplaren tot 1,3 miljoen exemplaren. (belga)